Shqip Română
Histori

Identiteti i Arumunëve (Pjesa I)

Identiteti i Arumunëve (Pjesa I)

Secilin prej jush ta pyesësh çfarë je ti? – përgjigjja e të gjithëve 100% do të jetë: „Jam arumun, ose rumun”. Në tërë jetën time nuk kam dëgjuar tjetër përgjigje.

Historianë, gjuhëtarë, filologë, etnografë me profesionalizmin  e tyre japin vetëm këtë përgjigje. Antropologjia e kulturës dhe  koskave të njerëzve tregojnë se arumunët kudo që banojnë janë një  damar, një gjak, kanë një antropologji kulturore dhe të koskave.

Gjuha Arumune është njësoi në të gjithë arumunët ose rumunët/ rëmënët.

Zakonet siç kam parë unë, ashtu dhe si kam lexuar/zgjedhur  nëpër libra, ashtu siç kam dëgjuar, janë të zakonshme.

Gjuha Arumune ose Rumune ka dhe dielekte. Në Shqipëri njihen dialekti fërshërot, grabuvean, i mixhidonëve, dhe të tjera  variante më të vogla, të cilat nuk jane dialekte por kanë disa fjalë  veçan nga këto dialekte më të mëdha.

Kur folëm me filologun e Universitetit „Aleksandër Xhuvani”  të Elbasanit, profesor Albert Riskën, pyetjes sime se kur një dialekt  mund të quhet gjuhë e veçantë, ai më tregoi: „Gjuha është një kod.

Njerëzit u kanë vënë emrin objekteve të natyrës, fenomeneve dhe  kështu merren vesh ndërmjet tyre komunikojnë”. Derisa ata me  këtë kod komunikojnë lehtë, kuptohen njeri me tjetrin d.m.th. se  dialektet nuk janë bërë gjuhë të veçanta, mbeten dialekte.

Dhe në pyetjen time për të: „Kur një njeri quhet se e ka humbur  gjuhën?”. Ai mu përgjigj: „Kur ke një mall të madh në çfarë gjuhë thua: «Oh, nëna ime ose kur të zë inati si e jep mallkimin, në  ç’gjuhë».

 Në këto situata njeriu nuk flet me mendjen, por fjala i  del nga shpirti”.

Nga kjo unë kuptova se arumanishtia është një. Unë, nikoqiria  ime, vajza, djali, mbesat flasim rumunisht, ndihemi arumunë,  edhe ndonjëherë, dhe në situatë të rëndë të diktaturës së gjatë nuk na shkoi ndër mend të thonim që s-jemi arumun, ose të na vinte

zor se ishim popull i tillë. Tani t’ju tregoj për qytetin e Elbasanit,  për arumunët e atjeshëm. Kjo situatë e këtij qyteti është në të tërë  Shqipërinë. Qyteti i Elbasanit është shtrirë në veri të Shqipërisë.

Ai shtrihet në të djathtë të Lumit Shkumbin kur ecën që atje ku  buron ai. Në anën e Veriut ka kodra të mbuluara me ullinj, ndërsa  në fushë ka plantacione agrumesh, rrushi, hurma etj.

Në të majtë të Lumit Shkumbin ngrihen malet Polis, Zavalina, Gjinar, dhe pas tyre Mali I Lenies, që është si një parajsë ose siç  tregon shkrimtari arumun Dimu Tarusha: „Është hyrja e parajsës”.

Është një luginë që e rreh shumë era e Detit Adriatik, prej të cilit  është larg 80 Km. Kjo pozitë gjeografike qe pëlqyer nga arumunët  sepse në një largësi prej 30-50 Km është larg fusha deri në malet.

Kështu ata zbrisnin dimrit nga mali, ndërsa verës delnin në male.

Se arumunët banojnë në Elbasan prej shumë kohësh tregon  një korrespondencë e dërguar nga Elbasani në v.1901 e botuar  në Revistën e studentëve të Bukureshtit. Ja, çfarë tregon kjo:

„Në v.1901, në Elbasan kishte 170 familje arumune. Mëhalla më  e madhe ishte «Shën Nikolla». Ndonja 50 familje jetonin afër  burimit të Shkumbinit. Atje kishte ndonja 130 familje arumune  të ardhur nga Llënga, Grabova, Voskopoja. Nja 50 familje rrinin  në mëhallën Tanacioti, se këta arumunë ishin nga Niçea të tjera  10-15 familje jetonin në Mëhallën «Haxhias».

Këta arumunë  vinin nga Myzeqeja, kështu që ata ishin fërshërotë.

Pak vite më parë erdhën dhe disa familje çobenjsh, tërë nga Myzeqeja.

Arumunët e Elbasanit bënin shumë punë,vetëm tokën nuk  e punonin. Më shumë ata ishin bakaj. Të tjerë ishin blegtorë.  Nga viti 1897 u hap dhe në Elbasan shkolla rumune dhe shkoi  mirë.

Nga Vilaeti i Elbasanit ishin dhe dy fshatra në të cilat  banonin arumunët, Shtërmen me 50 familje prej të cilave 22  ishin arumunë dhe Cërrik me 50 familje prej të cilave 25 ishin  arumunë”.

Në librin e Sami Frashërit, botuar në Bukuresht më 1899,  „Shqipëria ç’ka qenë, ç’është dhe çdo të jetë”, në pjesën që tregon  për miqtë e shqiptarëve, shkruan: „Nga kombet fqinje, vetëm një  mik kemi, i cili ka kuptuar të mirën e tij dhe di që pa ne nuk mund të mbahet.

Ky komb është kombi vllah, i cili banon në Shqipëri  dhe jashtë saj. Por në fund e morrën vesh dhe ata sa e nevojshme  është gjuha dhe nacionaliteti për çdonjeri, dhe filluan të mësojnë  gjuhën e tyre dhe të hapnin shkolla të veçanta”.

Sot në Elbasan banojnë 800 familje arumune (si nja 4.000  njerës). Veçan rritjes natyrore, kanë erdhur dhe nga të tjera  fshatra dhe qytete. Kur flasim për kulturën e arumunëve të  Elbasanit e kuptojmë këtë lidhur me traditën e saj jo vetëm  të Elbasanit, por edhe të tërë arëmënames, flasim për gjuhën  e bukur, traditat dhe gjithçka që kanë bërë ata për kulturën,  civilizimin, si dhe lidhjen e kësaj kulture me kultura dhe

civilizime të tjera Kombëtare dhe procesin dhënie-marrje  natyrore. Arumunët janë mjeshtra të zanateve të tyre si: rritja  e dhenëve, dhive, punimi i bulmetrave, realitete që janë të  njohura në Europë dhe në Egjipt. Elbasani ose siç i thonë arumunët Njoksta gjithmonë dhe  deri sot, ka mjeshtra të vërtetë për art, kulturë, sport, shkencë,  ekonomi, si edhe juristë, agronomë, mësues etj.

Postime të Ngjashme