Shqip Română
Kultura

"Studiuesi dhe shkrimtari rumuno-amerikan Mircea Eliade vjen në shqip nga Gersa Rrudha"

"Studiuesi dhe shkrimtari rumuno-amerikan Mircea Eliade vjen në shqip nga Gersa Rrudha"

Vjen në shqip libri “RINI PA RINI ” i shkrimtarit e filozofit rumun Mircea Eliade, përkthyer nga Gersa Rrudha, botimet “ALBAS”.

“Bukuresht, 1938: ndërsa Hitleri fiton pushtetin në Gjermani, policia rumune fillon të arrestojë studentët që ata dyshojnë se i përkasin Gardës së Hekurt. Ndërkohë, një njeri që e ka kaluar jetën e tij duke studiuar gjuhë, poezi dhe histori - një njeri që mendonte se jeta e tij kishte mbaruar - shtrihet në një shtrat spitali, në mënyrë të pashpjegueshme i gjallë dhe mrekullisht i shëndetshëm, duke u përpjekur të kuptojë se si të fshehë identitetin e tij.

Në kryqëzimin e natyrës dhe të mbinatyrshmes, mitit dhe historisë, ëndrrës dhe shkencës, qëndron novela e Mircea Eliades. Mircea Eliade, një studiues i fesë krahasuese, tregon historinë e Dominic Mateit, një studiuesi që punon me gjuhën, i cili ka kaluar pjesën më të madhe të jetës së tij duke u përpjekur të përfundojë një vepër të madhe mbi origjinën dhe përbërjen e gjuhës njerëzore, thrilleri psikologjik paraqet Dominic Matei, një akademik i moshuar që përjeton një ngjarje kataklizmike që i lejon atij të jetojë një jetë të re me kapacitet intelektual befasues.

Është nata e Pashkëve e vitit 1938. Një profesor i moshuar, Dominic Matei, mbërrin në Bukuresht me qëllim që t'i japë fund jetës. Papritur ai goditet nga rrufeja që e godet në asfalt. I dorëzuar dhe i humbur, me kalimin e ditëve, jo vetëm që i shërohen plagët, por i gjithë trupi i tij rilind mrekullisht, duke i dhënë pamjen e një burri shumë më të ri. Së shpejti profesori kupton se dhuntia e rrufesë nuk ka të bëjë vetëm me mundësinë e një rinie të re, por që fuqi të ndryshme janë strehuar brenda tij: përveç të kuptuarit të gjuhëve dhe një kujtese të mahnitshme, Dominic në fakt do të jetë në gjendje të shikojë në humnerën e thellë të një dijeje që shkon përtej njeriut dhe përtej kohës, në një udhëtim drejt agimit të gjuhës së njerëzimit.

“Rinia pa rini" jep në dukje më të mirën e të dy botëve - vitalitet rinor pa injorancë rinore. Por diçka humbet gjithashtu në këtë proces - liria rinore. Matei duhet të ndryshojë identitetin e tij në mënyrë që të shmangë kapjen nga nazistët.

I kërkuar nga nazistët për eksperimentet e tyre mjekësore mbi fuqinë e mundshme që zgjat jetën e goditjeve elektrike. Më pas ai nis një odise shumë dekadash, duke e çuar atë në kërkim të përgjigjeve për pyetjet e mëdha të jetës së tij.

Matei ndihmohet të ikë përmes Rumanisë, Zvicrës, Maltës dhe Indisë. I pajisur rishtazi me fuqi të jashtëzakonshme të kujtesës dhe të të kuptuarit, ai e gjen veten ballë për ballë me lavdinë dhe tmerrin e të mbinatyrshmes. Në këtë fantazi surreale, të drejtuar nga filozofia, Eliade teston kufijtë e zhanrit letrar si dhe imagjinatën e lexuesit.

Eliade vetëm skicon në mënyrë të paqartë konturet e kësaj. Dominic Matei, si shumë të tjerë, është i përhumbur nga ndjenja se ngjarjet e jetës së tij kanë ndodhur për një arsye dhe se dikush po e vëzhgon. Ai nuk është i vetëm në udhëtimin e tij. Më pas në libër, ai shoqërohet nga një figurë e njohur vetëm si dyfishi i tij, një alter ego që e vë në dyshim, e sfidon, herë pas here dhe e drejton.

Njerëzit e një moshe të caktuar hasin shumë keqardhje dhe shpesh dëshirojnë shanse të dyta. Eliade thërret tema të tilla si koha dhe pavdekësia. Nëse njerëzit do të jetonin përgjithmonë, çfarë do të bënin me gjithë atë kohë?

Në rastin tonë, Dominikut i jepet vetëm një jetë e re, duke lënë të shkojë të vjetrën. Udhëtoi shumë, ndryshoi identitete dhe mbajti shumë sekrete. Për më tepër, ai gjeti një dashuri të re të vërtetë, të cilën ai nuk e besonte se ishte e mundur. Mjerisht, ai arriti në përfundimin : se ende e gjen veten vetëm, kërkimi i tij për njohuri përfundon në një mendim se ai "ka qenë i destinuar të humbasë gjithçka që do". Kjo nuk është aq e ndryshme nga kushdo tjetër, pasi koha në mënyrë të pashmangshme na rrëmben pasuritë, njohuritë dhe marrëdhëniet tona më të dashura. Por Dominic nuk e ka burgun e moshës për të kontrolluar ambiciet e tij, megjithëse e di se në çdo kohë mund të heqë dorë nga rinia e tij të dytë.

"Çfarë të bëjmë me kohën?" pyet ai, duke i bërë jehonë një pyetjeje të gjetur gjatë historisë në të gjitha sferat e jetës. Në studimin e Richard A. Cohen për filozofinë e Franz Rosenzweig dhe Emmanuel Levinas, "Elevations", Cohen vëren:

"Filozofët bashkëkohorë gjithmonë mbajnë qëndrime - në mënyrë eksplicite ose të nënkuptuar - në lidhje me strukturën dhe rëndësinë e kohës ... Koha është po aq qendrore në mendimin bashkëkohor sa ishte përjetësia në filozofinë antike dhe paramoderne."

Ju do të vini re se ndërsa njerëzimi filloi të braktiste idenë e ekzistencës së pafund dhe realitetit të Zotit, fokusi i tij u zhvendos nga e përjetshmja në kufijtë e jetëgjatësisë së tij. Në vend që të shqyrtojmë se si kalohet jeta jonë, ne në vend të kësaj na lihet të grumbullojmë përvojën në një enë të pasigurt dhe gjithnjë në tkurrje - jetën tonë. Çfarë duhet të tregojmë për përdorimin tonë të kohës? Çfarë do të bëjmë pa të?

Duke hyrë në fushën e realizmit magjik, Eliade eksploron një filozofi të kohës.

Suspenzues, i mprehtë dhe prekës, Rini pa Rini ndriçon dëshirën e Eliadës për dashuritë e kaluara dhe tekstet e reja, imagjinatën e tij erotike dhe dashurinë e tij për një mister emocionues. Kombinimi i  shumë koncepteve kulturore, historike, okulte dhe teologjike, si edhe  ideve "Eliadeske" për kthimin e përjetshëm dhe pavdekësinë në më pak se 100 faqe, është fantastik. Kjo novelë u përshtat gjithashtu  për ekranin në vitin 2007 si filmi i parë artistik i Francis Ford Coppola në më shumë se dhjetë vjet.

“Duke imituar aktet shembullore të një perëndie ose të një heroi mitik, ose thjesht duke rrëfyer aventurat e tyre, njeriu i një shoqërie arkaike shkëputet nga koha profane dhe rihyn me magji në Kohën e Madhe, në kohën e shenjtë. "Mircea Eliade

Një nga romanet më magjepsëse dhe enigmatike të shkrimtarit dhe historianit të madh rumun.

“Kisha imagjinuar një lloj romani për mrekullinë e rigjenerimit dhe rinisë së përjetshme… Për disa ditë me radhë jetova nën magjinë e atij misteri. Jetova në pritje, sikur diçka do të ndodhte dhe do të më zbulohej përpara syve...”, shkruante Mircea Eliade në gazetën e tij në qershor 1949. I kompozuar mbi njëzet e pesë vjet më vonë dhe i parashikuar nga një sërë ëndrrash dhe përvojash kurioze. Rini pa rini renditet, në të gjithë krijimtarinë narrative të Eliades, ndër veprat më magjepsëse dhe enigmatike të autorit të madh rumun.

Rini pa rini është një roman magjepsës (kryesisht i keqkuptuar) plot të dhëna, zbulime dhe pista të rreme, i cili jo vetëm tregon historinë e një njeriu dhe obsesionin e tij me dijen, por tregon, në mënyrë misterioze, vetë mundësinë e një arratisje nga koha. Të një jete tjetër dhe një fati tjetër.

Aksioni njerëzor i këtyre akademikeve, shumica e të cilëve me jetë të vështira, të margjinalizuara dhe të rrethuara prej mosmirnjohjes, na bën që t’i çmojmë edhe më shumë se kurrë ata sot,duke e përcuar veprën e tyre më tej, në gjuhë të tjera.

Përvec kësaj, ka një arsye tjetër përse zgjodha të perkthej Mircea Eliade në shqip, sepse ai mbetet   i   panjohur   për   lexuesit    shqiptarë në përgjithësi. Duke qenë i tillë ai bëhet gjithëaq më intrigues e po kaq shumë joshës për ta lexuar dhe rilexuar me një vëmendje   të   veçantë,   për   ta   riaktualizuar gjithnjë “mitin” e këtij misteri  filozofik i cili përherë bëhet provokues brenda kohës dhe hapësirës sonë. 

                                                                                          

Eliade (1907-1986) njihet edhe si një nga historianët më të rëndësishëm të fesë në shekullin XX. Ai studioi në Bukuresht, Kalkuta, Paris, dhe ishte profesor i historisë së feve në Universitin of Chicagos nga viti 1957 deri kur vdiq.

Eliade përpunoi shumë prej elementeve kyçe të shkollës fenomenologjike. Disa nga idetë e tij janë sot e kësaj dite pjesë e paradigmave kryesore të studimit të fesë në Perëndim.


Në dekadën pas luftës Eliade jetoi në Paris ku krijoi reputacion ndërkombëtar si historian, morfolog dhe fenomenologjist i religjionit.

Ai konsiderohet një shkrimtar shumë profilik si në fushën e letërsisë ashtu edhe në botën akademike. Shumica e studimeve të tij akademike janë shkruar në frëngjisht. Rreth 35 libra të tij janë publikuar në anglisht.

 

 

                                                                          Gersa RRUDHA

Postime të Ngjashme