Vjen
në shqip libri “RINI PA RINI ” i shkrimtarit e filozofit rumun Mircea Eliade,
përkthyer nga Gersa Rrudha, botimet “ALBAS”.
“Bukuresht, 1938:
ndërsa Hitleri fiton pushtetin në Gjermani, policia rumune fillon të arrestojë
studentët që ata dyshojnë se i përkasin Gardës së Hekurt. Ndërkohë, një njeri
që e ka kaluar jetën e tij duke studiuar gjuhë, poezi dhe histori - një njeri
që mendonte se jeta e tij kishte mbaruar - shtrihet në një shtrat spitali, në
mënyrë të pashpjegueshme i gjallë dhe mrekullisht i shëndetshëm, duke u
përpjekur të kuptojë se si të fshehë identitetin e tij.
Në kryqëzimin e
natyrës dhe të mbinatyrshmes, mitit dhe historisë, ëndrrës dhe shkencës,
qëndron novela e Mircea Eliades. Mircea Eliade, një studiues i fesë krahasuese,
tregon historinë e Dominic Mateit, një studiuesi që punon me gjuhën, i cili ka
kaluar pjesën më të madhe të jetës së tij duke u përpjekur të përfundojë një
vepër të madhe mbi origjinën dhe përbërjen e gjuhës njerëzore, thrilleri
psikologjik paraqet Dominic Matei, një akademik i moshuar që përjeton një
ngjarje kataklizmike që i lejon atij të jetojë një jetë të re me kapacitet
intelektual befasues.
Është nata e Pashkëve
e vitit 1938. Një profesor i moshuar, Dominic Matei, mbërrin në Bukuresht me
qëllim që t'i japë fund jetës. Papritur ai goditet nga rrufeja që e godet në asfalt.
I dorëzuar dhe i humbur, me kalimin e ditëve, jo vetëm që i shërohen plagët,
por i gjithë trupi i tij rilind mrekullisht, duke i dhënë pamjen e një burri
shumë më të ri. Së shpejti profesori kupton se dhuntia e rrufesë nuk ka të bëjë
vetëm me mundësinë e një rinie të re, por që fuqi të ndryshme janë strehuar
brenda tij: përveç të kuptuarit të gjuhëve dhe një kujtese të mahnitshme,
Dominic në fakt do të jetë në gjendje të shikojë në humnerën e thellë të një
dijeje që shkon përtej njeriut dhe përtej kohës, në një udhëtim drejt agimit të
gjuhës së njerëzimit.
“Rinia pa rini"
jep në dukje më të mirën e të dy botëve - vitalitet rinor pa injorancë rinore.
Por diçka humbet gjithashtu në këtë proces - liria rinore. Matei duhet të
ndryshojë identitetin e tij në mënyrë që të shmangë kapjen nga nazistët.
I kërkuar nga
nazistët për eksperimentet e tyre mjekësore mbi fuqinë e mundshme që zgjat
jetën e goditjeve elektrike. Më pas ai nis një odise shumë dekadash, duke e
çuar atë në kërkim të përgjigjeve për pyetjet e mëdha të jetës së tij.
Matei ndihmohet të
ikë përmes Rumanisë, Zvicrës, Maltës dhe Indisë. I pajisur rishtazi me fuqi të
jashtëzakonshme të kujtesës dhe të të kuptuarit, ai e gjen veten ballë për
ballë me lavdinë dhe tmerrin e të mbinatyrshmes. Në këtë fantazi surreale, të
drejtuar nga filozofia, Eliade teston kufijtë e zhanrit letrar si dhe
imagjinatën e lexuesit.
Eliade vetëm skicon
në mënyrë të paqartë konturet e kësaj. Dominic Matei, si shumë të tjerë, është
i përhumbur nga ndjenja se ngjarjet e jetës së tij kanë ndodhur për një arsye
dhe se dikush po e vëzhgon. Ai nuk është i vetëm në udhëtimin e tij. Më pas në
libër, ai shoqërohet nga një figurë e njohur vetëm si dyfishi i tij, një alter
ego që e vë në dyshim, e sfidon, herë pas here dhe e drejton.
Njerëzit e një moshe
të caktuar hasin shumë keqardhje dhe shpesh dëshirojnë shanse të dyta. Eliade
thërret tema të tilla si koha dhe pavdekësia. Nëse njerëzit do të jetonin
përgjithmonë, çfarë do të bënin me gjithë atë kohë?
Në rastin tonë,
Dominikut i jepet vetëm një jetë e re, duke lënë të shkojë të vjetrën. Udhëtoi
shumë, ndryshoi identitete dhe mbajti shumë sekrete. Për më tepër, ai gjeti një
dashuri të re të vërtetë, të cilën ai nuk e besonte se ishte e mundur. Mjerisht,
ai arriti në përfundimin : se ende e gjen veten vetëm, kërkimi i tij për
njohuri përfundon në një mendim se ai "ka qenë i destinuar të humbasë
gjithçka që do". Kjo nuk është aq e ndryshme nga kushdo tjetër, pasi koha
në mënyrë të pashmangshme na rrëmben pasuritë, njohuritë dhe marrëdhëniet tona
më të dashura. Por Dominic nuk e ka burgun e moshës për të kontrolluar ambiciet
e tij, megjithëse e di se në çdo kohë mund të heqë dorë nga rinia e tij të
dytë.
"Çfarë të bëjmë
me kohën?" pyet ai, duke i bërë jehonë një pyetjeje të gjetur gjatë
historisë në të gjitha sferat e jetës. Në studimin e Richard A. Cohen për
filozofinë e Franz Rosenzweig dhe Emmanuel Levinas, "Elevations",
Cohen vëren:
"Filozofët
bashkëkohorë gjithmonë mbajnë qëndrime - në mënyrë eksplicite ose të nënkuptuar
- në lidhje me strukturën dhe rëndësinë e kohës ... Koha është po aq qendrore
në mendimin bashkëkohor sa ishte përjetësia në filozofinë antike dhe
paramoderne."
Ju do të vini re se
ndërsa njerëzimi filloi të braktiste idenë e ekzistencës së pafund dhe
realitetit të Zotit, fokusi i tij u zhvendos nga e përjetshmja në kufijtë e
jetëgjatësisë së tij. Në vend që të shqyrtojmë se si kalohet jeta jonë, ne në
vend të kësaj na lihet të grumbullojmë përvojën në një enë të pasigurt dhe
gjithnjë në tkurrje - jetën tonë. Çfarë duhet të tregojmë për përdorimin tonë
të kohës? Çfarë do të bëjmë pa të?
Duke hyrë në fushën e
realizmit magjik, Eliade eksploron një filozofi të kohës.
Suspenzues, i mprehtë
dhe prekës, Rini pa Rini ndriçon dëshirën e Eliadës për dashuritë e
kaluara dhe tekstet e reja, imagjinatën e tij erotike dhe dashurinë e tij për
një mister emocionues. Kombinimi i shumë
koncepteve kulturore, historike, okulte dhe teologjike, si edhe ideve "Eliadeske" për kthimin e
përjetshëm dhe pavdekësinë në më pak se 100 faqe, është fantastik. Kjo novelë u
përshtat gjithashtu për ekranin në vitin
2007 si filmi i parë artistik i Francis Ford Coppola në më shumë se dhjetë
vjet.
“Duke imituar
aktet shembullore të një perëndie ose të një heroi mitik, ose thjesht duke
rrëfyer aventurat e tyre, njeriu i një shoqërie arkaike shkëputet nga koha
profane dhe rihyn me magji në Kohën e Madhe, në kohën e shenjtë. "Mircea
Eliade
Një nga romanet më
magjepsëse dhe enigmatike të shkrimtarit dhe historianit të madh rumun.
“Kisha imagjinuar një lloj romani për mrekullinë e rigjenerimit dhe rinisë së përjetshme… Për disa ditë me radhë jetova nën magjinë e atij misteri. Jetova në pritje, sikur diçka do të ndodhte dhe do të më zbulohej përpara syve...”, shkruante Mircea Eliade në gazetën e tij në qershor 1949. I kompozuar mbi njëzet e pesë vjet më vonë dhe i parashikuar nga një sërë ëndrrash dhe përvojash kurioze. Rini pa rini renditet, në të gjithë krijimtarinë narrative të Eliades, ndër veprat më magjepsëse dhe enigmatike të autorit të madh rumun.
Rini pa rini është
një roman magjepsës (kryesisht i keqkuptuar) plot të dhëna, zbulime dhe pista
të rreme, i cili jo vetëm tregon historinë e një njeriu dhe obsesionin e tij me
dijen, por tregon, në mënyrë misterioze, vetë mundësinë e një arratisje nga
koha. Të një jete tjetër dhe një fati tjetër.
Aksioni njerëzor i
këtyre akademikeve, shumica e të cilëve me jetë të vështira, të margjinalizuara
dhe të rrethuara prej mosmirnjohjes, na bën që t’i çmojmë edhe më shumë se
kurrë ata sot,duke e përcuar veprën e tyre më tej, në gjuhë të tjera.
Përvec kësaj, ka një
arsye tjetër përse zgjodha të perkthej Mircea Eliade në shqip, sepse ai mbetet i
panjohur për lexuesit
shqiptarë në përgjithësi. Duke qenë i tillë ai bëhet gjithëaq më
intrigues e po kaq shumë joshës për ta lexuar dhe rilexuar me një vëmendje të
veçantë, për ta
riaktualizuar gjithnjë “mitin” e këtij misteri filozofik i cili përherë bëhet provokues
brenda kohës dhe hapësirës sonë.
Eliade
(1907-1986) njihet edhe si një nga historianët më të rëndësishëm të fesë në
shekullin XX. Ai
studioi në Bukuresht, Kalkuta, Paris, dhe ishte profesor i historisë së feve në
Universitin of Chicagos nga viti 1957 deri kur vdiq.
Eliade përpunoi shumë prej elementeve kyçe të shkollës fenomenologjike. Disa nga idetë e tij janë sot e kësaj dite pjesë e paradigmave kryesore të studimit të fesë në Perëndim.
Në dekadën pas luftës Eliade
jetoi në Paris ku krijoi reputacion ndërkombëtar si historian, morfolog dhe
fenomenologjist i religjionit.
Ai konsiderohet një shkrimtar shumë profilik si në fushën
e letërsisë ashtu edhe në botën akademike. Shumica e studimeve të tij akademike
janë shkruar në frëngjisht. Rreth
35 libra të tij janë publikuar në anglisht.