Jehona e rolit dhe ndikimit të
intelektualëve ose e veprave të të diturëve të të gjitha kohërave ka ekzistuar
gjithmonë e fortë në zemrat e njerëzve të çdo vendi. Por, po kaq i përhershëm
ka qenë edhe transformimi i realitetit në të cilën ata punonin dhe
përfaqësonin, duke bërë që të fitonin herë pas here një ndërgjegjie të re
karshi këtyre realiteteve të transformuara.
Në
këtë rrjedhë të gjatë kohore mund të ndërfusim edhe periudhën në kapërcyell të
viteve 900, ku ndihet një ndryshim i kulluar i mënyrës së perceptimit të
realitetit dhe konceptimit të shkencës, për shkak të zbulimit të kohës si
“periudhë” nga ana e Bergsonit, të “pandërgjegjes” nga ana e Frojdit dhe të
relativitetit nga ana e Anjshtajnit. Të gjitha këto përmblidhen në atë që u
quajt “shoku i modernitetit”, pasi që atëherë e shkuara dhe e tashmja, koha dhe
hapësira, shkaku dhe pasoja, ndërgjegjia dhe pandërgjegjia, nuk janë më të
dhëna absolute, por relative.
Një shkrimtar i madh si Luixhi Pirandelo e
përshkruan kështu ç’orientimin e ndërgjegjies moderne, si pasojë e këtij
transformimi: “Në mendjet dhe zemrat e të gjithëve mbizotëron një konfuzion i
jashtëzakonshëm. Me normat e vjetra tashmë të rrënuara dhe me normat e reja
ende të pastabilizuara, është e natyrshme që koncepti i relativitetit të
gjithçkaje të jetë zgjeruar fortësisht brenda nesh, duke arritur deri aty sa të
humbasë përmasën e tij. Askush s’ arrin dot të stabilizojë diçka të qëndrueshme
dhe të pashkatërueshme. Termat abstraktë e kanë humbur vlerën e tyre, duke
çliruar ato fijet e marrëdhënies së përbashkët që i bënin të kuptueshëm nga të
gjithë. Jeta jonë, ska qenë kurrë ndonjëherë, etikisht dhe estetikisht, kaq e
shpërbërë.
Rrjedh prej këtij këndvështrimi, pjesa më
e madhe e sëmundjes intelektuale të kohës sonë”. Kjo masë e theksuar
relativizmi ka ardhur duke u rritur dhe forcuar akoma më shumë me zhvillimet e
vrullshme të teknologjisë së dekadave të fundit. Ndaj simptomat e kësaj
ndërgjegjie duket të jenë rënduar gjithnjë
e më tepër. “Unë di sepse jam një intelektual, një shkrimtar që kërkon të ndjek
pas gjithçka që ndodh, të njoh gjithçka që shkruhet, për të imagjinuar gjithçka
që nuk dihet ose që heshtet; për të koordinuar edhe fakte të largët me
njëri-tjetrin, që arrijnë të bëjnë bashkë copat e ç’organizuara dhe fragmentare
të një tabloje të tërë, koherente, politike, për të vendosur logjikën aty ku
duket të mbretërojë arbitrariteti, marrëzia dhe misteri”. Kështu, shkruante në vitet 70-të shkrimtari Pier Paolo
Pazolini mbi rolin e intelektualit.
Po si shfaqet vallë
ky rol në shoqërinë e sotme dhe në politikën moderne. Tre janë librat më të
spikatur të këtyre viteve në analizimin e mundësisë së intelektualëve për të
ndikuar në realitetin shoqëror të kohës. Që përpara 25 viteve, sociologu i
famshëm Zygmunt Bauman, boton një libër të kthyer tashmë në një klasik, me
titullin “Legjislatorë dhe interpretë” (të përkthyer në versionin italisht me
emrin “Dekadanca e intelektualëve”). Sipas tij transformimi që epoka post-moderne
e fillimit të viteve 80-të të shekullit të kaluar kish provokuar mbi
intelektualët, kish sjellë kalimin e rolit të tyre nga “legjislatorë” dhe
këshillues të “princërve”, të aftë të sugjerojnë një rend shoqëror në bazë të
ndërgjegjies së vet, siç pat qenë për shumë kohë, në rolin e një
“interpretuesi” të thjeshtë, në rolin e një “ripi transmisioni” midis pjesëve
të ndryshme të shoqërisë, që tashmë, në kohët moderne, arrijnë t’i marrin vetë
vendimet, pa dëgjuar shumë mendimet e të “mençurve”.
Nëse mentaliteti i shoqërisë zanafillore
moderne ishte se lumturia e individit varet fortësisht nga ekzistenca e një
“shoqërie të mirë”, mentaliteti i shoqërisë së sotme, që ai e përkufizon si
“likuide”, bazohet në parimin se domethënia unike e një “shoqërie të mirë” qëndron
në të drejtën e individëve për të ndjekur në mënyrë intelektuale lumturinë e
tyre. Me fjalë të tjera, mentaliteti i “mbledhësve” në kohë të të mirave
materiale, sot gjen gjithnjë e më pak mbështetës.
Në përgjithësi, ky
mentalitet priret të zëvendësohet nga mentaliteti i gjahtarit; lumturia e
gjahtarit rritet në mënyrë proporcionale me numrin e trofeve që ai ka në
aktivitetin e tij; gëzimi i tij nuk shkatërohet aspak nga mendimi se suksesi i
sotëm mund të zvogëlojë numrin e preve të së ardhmes, duke vënë kështu në
rrezik mundësinë e suksesit të gjeneratave të ardhme. Kjo nënkupton që
individët post-modernë janë më egoistë se sa individët e shoqërive të vjetra.
Për këtë arsye, Bauman interesohet të vërtetojë bashkë me këtë “përkeqësim” të
egoizmit individual, edhe parabolën elitare kulturore.
Nga mbajtësit e
pushtetit “të ndikimit” të dikurshëm, intelektualët sot janë detyruar të bëjnë
vazhdimisht “llogari” me vetveten. E pas këtyre “llogarive” u mbeten vetëm dy
mundësi: të vijojnë të riprojektojnë botën dhe strukturat e saj apo të bëhet
ndërmjetës ose më mirë përkthyes mes “palës” së klasës udhëheqëse dhe asaj të
sunduar. Për Baumanin, roli i intelektualëve duhet të pozicionohet në mundësinë
e dytë, për t’u shndëruar në një “urë” që të favorizojë dialogun midis atij që
e ka pushtetin dhe atij që e pëson.
Nuk ekziston më
projektimi i së ardhmes si detyrë e tij, as edhe kuptimi i së tashmes si
“ndërgjegjie kritike e shoqërisë”, por vetëm roli i një “ndërmjetësuesi” të
thjeshtë. Ky rezultat fotografon nje situatë objektive, ku shumica e
intelektualëve, në rastin më të mirë, “lëmojnë ashpërsinë e pushtetit”, kurse
në rastin më të keq, bëhen kasnecët e tij “organikë”.
Një tjetër autor i
spikatur në përshkrimin e këtij roli është edhe Wolf Lepenis, në librin e tij
“Ngritja dhe rënia e intelektualëve”, duke analizuar veçanërisht situatën e
krijuar pas rrëzimit të murit të Berlinit në 1989. Degradimi i pushtetit
sovjetik shënoi njëherësh edhe zhdukjen e çdo alternative ideologjike ndaj
liberalizmit mbizotërues të Perëndimit.
Ekzistenca e një
modeli unik me anë të të cilit arrin të mendohet shoqëria, fshin çdo mundësi të
ekzistencës së intelektualëve, sipas Lepenis. Në këtë kategori që zhduket,
përfshihen vetëm intelektualët ankimtarë, ose më mirë, ata intelektualë që
“ankohen për botën, por nga vuajtja e tyre lind një mendim utopik, që dizenjon
një botë të re e kësisoj largon edhe melankoninë e së tashmes”; kjo zhdukje
ndodh pasi, në një botë me vetëm një model unik, një intelektual i tillë arrin
të zëvendësohet mjaft mirë nga shkencëtari. Këta të fundit, “shpjegon Lepenis”,
nuk dëshpërohen për botën, por sforcohen ta shpjegojnë atë, nuk mendojnë në
mënyrë utopike, por formulojnë parashikime. Veprimi i tyre nuk përcaktohet as
nga dëshpërimi e as nga shpresa, por nga objektiviteti dhe nga zotërimi i një
“ndërgjegjie të qetë”. Këtu ekziston dualizmi midis “klasës së ankimtarëve” dhe
“njerëzve të ndërgjegjies së qetë”, që praktikisht, përfaqësohet nga ndarja
koherente midis “dy kulturave”, asaj të letrarëve dhe humanistëve nga njëra
anë, dhe atyre të shkencave nga ana tjetër.
Shkencëtarët janë intelektualët “organikë” të
pushteteve neoliberiste; e s’mund të jenë ndryshe pasi dogma qëndrore e
liberalizmit është progresi teknik dhe shkencor. Ndërkohë që në këtë realitet,
intelektuali që bëhet "ndërmjetës" midis pushtetit dhe masës së
popullit, identifikohet në mënyrë tërësore me "njerëzit e
ndërgjegjies së qetë", me ata që shpjegojnë botën dhe parashikojnë
mbarëvajtjen e saj.
Akoma dhe më thellë
në këtë analizë shtyhet një libër i botuar së voni, më 2013, me titullin
"Ku po shkojnë intelektualët?", nga njëri prej historianëve më
brilantë të dhunës bashkëkohore, Vinçenso Traverso.
Pas shembjes së bllokut sovjetik, sipas
autorit, kanë ndodhur dy transformime kryesore: nga njëra anë kultura dhe
veprat e saj u shndërruan masivisht në objekte konsumi dhe nga ana tjetër,
intelektualët u munduan të përshtaten duke u transformuar në
"ekspert". Në këtë mënyrë "mendimi kritik" filloi të vritej
gjithmonë e më shumë, sepse figura e "ekspertit" u shoqërizua me atë
të "teknikut" që duhet të japë një mendim "neutral".
Ky rol i fundit i
shndërroi intelektualët në "ekspertë emisionesh televizive" apo
komentatorë gazetash e revistash, me qëllimin kryesor atë të
"shpjegimit të botës", jo të ushtrimit të një kritike mbi botën.
Shembujt që ai jep nga bota intelektuale franceze janë të nivelit të
lartë, po megjithatë Traverso nuk shfaqet pesimist. Përgjigjet, gati si të
plastifikuara, të ekspertëve, bëhen gjithnjë e më të papërshtatshme, pasi
denoncimet apo akuzat gati të përditshme shfaqin hapur një rritje të pabarazisë
dhe pabarazisë sociale. Problemi qëndron në faktin se intelektuali që mund të
shërbejë si "ndërgjegjia kritike e shoqërisë" nuk është gazetari, as
profesori i mediatizuar i universitetit, por studiuesi kritik, qoftë i një
institucioni publik apo privat, që prodhon kundër-informacion.
Ky lloj intelektuali
mund të jetë i “gjendshëm” në shumë fusha, por nuk është kurrë aty ku e kërkon
media; pasi ai nuk e kërkon median, as është i sponsorizuar prej saj apo o.j.f.
te ndryshme. Është pikërisht kjo tipologji intelektualësh, që sipas autorit, do
të jetë protagonist i një "revolucioni" që ai e përcakton si të një
"itensiteti të ulët", ose e thënë ndryshe i një revolucioni të vazhdueshëm
dhe gërryes për sistemin. Nëse do t’i shëmbëllenim këto tipologji të rolit
intelektual në pasqyrën e realitetit shoqëror dhe mediatik shqiptar, do të
shikonim se mbizotëron më tepër tipologjia e "ankimtarit" mbi atë të
intelektualit "me ndërgjegjie të qetë", e gazetarit - specialist apo
e ekspertit-mediatik mbi intelektualin e "ndërgjegjies kritike" të
shoqërisë.
Në përgjithësi,
qerthulli i intelektualëve tanë, e kanë ndjerë si të natyrshme, detyrën e
udhëheqjes së popullit. Por për të kuptuar sa më mirë se si mund të ndikojnë
mbi popullin dhe si duhet ta ndihmojnë atë, së pari nevojitet të kuptohet
domethënia e termit "udhëheqje e popullit".
Ajo nuk nënkupton
vetëm drejtimin politik, por parësisht një punë edukuese dhe emancipuese pranë
popullit. Dhe me udhëheqës "intelektualë", siç do të shprehej Edith
Stein në letrën e saj të famshme drejtuar intelektualëve, nuk nënkuptohen vetëm
teoricienët, por të gjithë ata që në bazë të një formimi teorik ushtrojnë një
profesion praktik. E këtu mund të përfshihen kategori të tilla si mjekët,
mësuesit, udhëheqësit fetarë, e kështu me rradhë.
Madje, këta të fundit, sado e çuditshme mund
të duket, renditen në mënyrë të patjetërsueshme mes tyre, pasi nga
këndvështrimi fetar dhe ai i etikës sociale nuk mund të kenaqemi ta lëmë
popullin herë pas here pa ndihmë. Kush ka arritur në një shkallë më të lartë
humaniteti, në krahasim me masë e gjerë të njerëzve, nuk mund ta konsiderojë
këtë shkallë si shenjë ndarëse; përkundrazi, bëhet fjalë për një shenjë
fisnikërie që na angazhon për të punuar për të tjerët dhe pranë tyre.
Aq më tepër që
populli është më i prirur të pranojë si udhëheqës ata që kanë dalë nga gjiri i
tij dhe kanë arritur një vend të lartë në shoqëri, pa humbur kontaktin me ata
që janë poshtë tyre; pasi besohet, se ata e kanë ende për zemër njeriun e
popullit dhe dinë shumë më mirë se cilat janë shqetësimet e tij. Kush i flet
popullit me një gjuhë te rrjedhshme, të "lëmuar" prej njerëzve
të "kultivuar", kush "fluturon" shkujdesshëm mbi realitetin
e rëndë të luftës së përditshme për të jetuar, në të cilën është ngërthyer sot
pjesa dërrmuese e shqiptarëve, ai është i dyshuar që në fillim të rolit të vet
udhëheqës.
Po kështu edhe një
vullnet i lartë sakrifice apo një entuziazëm i madh i shprehur aq fort
për të mirën e popullit, streha ku "fshihen" shpesh mjaft programe
zgjedhore apo cikle reformash politike dhe shoqërore, përsëri nuk arrijnë t’i
shkatërrojnë dot barrierat që ato ngrenë me popullin. Në këtë kuptim,
intelektuali do ta gjejë rrugën kundrejt popullit, pa të cilën ai s'mund të
arrijë ta udhëheqë atë, vetëm nëse çlirohet prej intelektualitetit të vet. Kjo
nuk nënkupton aspak mohimin dhe braktisjen e tij. Përkundrazi. Intelekti
është një dhunti për të cilën ata kanë nevojë, jo vetëm për veten, por pikërisht
për ata që dallohen prej tij.
Veçse Intelekti duhet
të dijë të kuptojë limitet e veta, për tu shndërruar kështu në një
cilësor thjeshtësie për njeriun. Pjesa më e madhe e aktivitetit të intelektit,
të udhëheq zakonisht kah një arrogance apo mendjemadhësie intelektuale. Ajo të
bën të ndihesh i lartë dhe i madh në lartësirat e kulluara te abstragimit,
sipër "popullit profan" të përzierë dhe ngatërruar në
"ultësirat" e nevojave të jetës. Është kjo kryelartësi, edhe pse intelekti
atë nuk e shfaq hapur apo nuk e ndjen në ndërgjegjie në mënyrë të bindshme, ajo
që nga të tjerët perceptohet si përbuzëse dhe si një "zakon" nga i
cili intelektualët duhen "pastruar".
Për të gjitha këto
arsye, nuk janë të paktë mendimtarët që kanë hedhur herë pas here kushtrimin
ndaj intelektualëve "për të marrë udhën që i shpie drejt popullit".
Njëri prej tyre, mjaft i spikatur në këtë analizë, është Antonio Gramshi. Sipas
tij, intelektuali mund të pretendojë të përfaqësojë popullin vetëm kur raporti
në mes tyre themelohet mbi bazën e një "sinteze organike në të cilën
ndjenja dhe pasioni shndërrohen në kuptim dhe dije.
Që një intelektual ka
një raport funksional me klasat sunduese është diçka e analizuar gjatë.
Ndaj tyre Gramshi vendos intelektualin "organik" të popullit.
Elementi popullor "ndjen", shpjegon ai, por jo gjithmonë kupton ose
di". Kurse, elementi intelektual "di", por jo gjithmonë, kupton
e veçanërisht "ndjen". Dy ekstremet janë pedantizmi nga njëra anë dhe
pasioni i verbër ose sektarizmi nga ana tjetër. Jo se pedanti nuk mund të jetë
i apasionuar, përkundrazi; pedantizmi i apasionuar është po kaq i rrezikshëm
dhe qesharak sa sektarizmi dhe demogogjia më e shfrenuar.
Gabimi i shpeshtë i
intelektualëve qëndron në besimin e tyre se mund të dihet edhe pa kuptuar, e
sidomos pa "ndjerë". Madje, se ata mund të jenë të apasionuar edhe
kur janë të shkëputur nga populli, pra, pa ndjerë pasionet elementare të tij,
për t'i kuptuar edhe shpjeguar ato. Nuk bëhet as histori, as ndikim e as
politikë pa këtë lloj të caktuar pasioni, domethënë pa këtë lidhje sentimentale
midis popullit dhe intelektualit. Kjo ka qenë mangësia më serioze dhe e
dhimbshme e intelektualitetit shqiptar të gjithë këtyre viteve, ndoshta e
ndikuar kjo dhe nga një trashëgimni e caktuar, ku më e ndërgjegjshme dhe ku më
e pandërgjegjshme, e mendësisë komuniste.
Në pafuqi dhe dobësi
të këtij raporti, kjo lidhje është reduktuar në një raport të llojit burokratik
dhe formal, duke i shndërruar intelektualët në një kastë (analistësh mediatikë)
ose siç e përcaktonte Gramshi, në një “fuqi të centralizuar organike” ndaj popullit.
Për të gjitha këto, është mjaft urgjente të analizohet kjo pambushmëri
thelbësore e distancës mes intelektualit dhe popullit. Pasi, vetëm kështu mund
të arrihet të kuptohet më mirë zgjedhja e komplikuar midis intelektualëve
teknokratë që "dinë" dhe popullit të paditur që "ndjen".
Janë që të dyja të këqija kundërthënëse me njëra - tjetrën, por e dyta
pafundësisht më e keqe; për shkak se një popull që vetëm ndjen ose beson se
ndjen është pre e lehtë e "pehlivanëve" partiakë të aftë ta rrugë -
shtrembërojnë thjeshtësisht.
Njëri prej dëmeve më
të mëdha të populizmit, është pikërisht “zerimi i kopetencave” në favor të
gjykimit të përgjithshëm popullor. Në një kohë që këtu qëndron edhe "mos -
marrëveshja tragjike" në diferencën midis "të pasurit një opinion"
dhe " të pasurit një kopetencë". Këtë gjë është e nevojshme ta
fokusojnë dhe zgjidhin intelektualët tanë, sepse kronika jonë politike, ashtu
siç ka bërë gjithmonë, do të mundohet të propozojë me këmbëngulje parësinë e
një grupi opinionistësh të përzgjedhur prej saj, të privuar nga kopetencat, por
që do të përpiqen vazhdimisht ta qeverisin vendin pikërisht nëpërmjet
opinioneve. Nuk duhet harruar që humnera qe ndan mbështetësit e kopetencës,
meritokracisë, nevojës së logjikës kundra demagogjisë nga njëra anë dhe
mbështetësve të cilësisë së popullit, të thjeshtëzimit të bazuar tek gjykimi i
tij i përgjithshëm dhe dyshimit korrespondues ndaj intelektualëve, është një
histori antike. Megjithatë, sidomos në këto vitet e fundit, zëri i ndërgjegjies
kritike të intelektualëve shqiptarë duket të jetë mekur deri në masën e
zhdukjes.
Njerëzit tanë të
kulturës duket të jenë "ngujuar" gjithnjë e më shumë në
"fortesat" e profesioneve të tyre, jo vetëm prej shkëputjes së
qëllimtë, por edhe pse jeta shqiptare i ka shtrënguar ata t'i binden e për më
tepër t'i përgjigjen ligjeve të shitjes dhe fitimit. Tregu është fuqia që nuk
lë të shpëtojë askënd prej këtyre "profesionistëve të kulturës" për
të dalë jashtë prej "marifeteve" të tij, falë trysnisë së kllapave që
i vendos, të tilla si çelja dhe mbyllja me komandën e pushtetit dhe oligarkisë
financiare të kanaleve të spikatjes dhe komunikimit, në favor të shumë të
tjerëve të etiketuar si intelektualë, por që vuajnë "dyshimin"
popullor të moralit dhe cilësisë. Ndodhi, pikërisht, ajo që perifrazoi Baumani.
Intelektualët të "reduktuar" në cilësinë e interpretuesve,
shqetësohen më tepër të lehtësojnë dhe "lubrifikojnë"
ingranazhet e tyre të komunikimit për ti "shitur" kështu sa më mirë
aftësitë dhe resurset e tyre në këtë treg. Ndaj, Shqipëria është kthyer tashmë
në një vend aspak "joshës" për të rinjtë, për shkak të pamundësisë së
punësimit dhe shpresës që ofron për ta; por, po e njëjta gjë mund të thuhet
edhe për intelektualët. Ata nuk janë zhdukur, por janë asgjësuar nga parëndësia
që pushteti dhe shoqëria tregon për ta; E vetmja mënyrë për të rezistuar është
të bësh pjesë në "trupin e mediave të mëdha" proqeveritare, që
gjithsesi kanë shumë pak poste për të ofruar, duke lënë jashtë saj shumë
mundësi e kapacitete që duan të rroken e të shfaqen.
Aq më tepër që
teknologjia dhe rrjetet sociale, kanë krijuar një realitet të ri ose më mirë
një realitet të dyfishtë, ku nevojiten kësisoj "mjete" të reja për të
ndikuar. Pasi, nga njëra anë, demokracia e rrjeteve nisi të shfuqizojë
dalëngadalë intelektualët në cilësinë e tyre vendimtare si pedagogë, edukatorë
dhe ndërgjegjia kritike e shoqërisë. Por, nga ana tjetër, “popullësia” e
tyre është gjithmonë në një kërkim të
ethshëm për zëra autoritarë, për t'u orientuar sa më drejt në një botë
"hiper-sociale" ku nuk ekziston më një qendër, por një mori qendrash
dhe nënqendrash, që përbëjnë labirintin rrjetëzor të bashkëkohorësisë.
E veçanta e
realitetit të sotëm gjendet pikërisht në këtë "bashkësi qoshesh" të
panumërta, por jo komunikuese me shumicën prej tyre. Asnjë intelektual nuk
arrin ta zotërojë sot atë lloj "teorie" që përqafon gjithë morinë e
këtyre "qosheve" të formimit e informimit që të mund të orientojë
sjelljet e qëndrimet apo të fiksojë qëllimet e ardhme. Fjala kyç e rrjeteve
sociale nuk është më "autoriteti", por "reputacioni"; këtë
gjë, duhet të dinë ta përdorin njerëzit tanë të kulturës, për të arritur të
jenë ndikues.
Dhe më pas të
kuptojnë drejt se gjithçka është e shndërruar në opinion, madje është opinion
edhe ndaj atij që ka një opinion. Intelektualët nuk janë zhdukur. Ata nuk duket
të jenë më "filozofët", por "ekspertët" e një bote ku
teknologjia po triumfon mbi çdo dije humaniste dhe ku teknika po pështjellohet
me shkencën. Jemi në epokë e "inteligjencës së turmave", sipas një
teorie të zhvilluar nga Rhaingold; në epokën ku "njohja" është kthyer
në një pronësi të rrjetit, të cilën nuk mund ta zotërojë dot një njeri i vetëm,
qoftë ky një Didëro (autori i enciklopedisë së parë të dijes mbarëbotërore) apo
Hegel (autor i enciklopedisë së shkencave filozofike), siç e përcakton ky
studiues i rrjetit në librin e tij të njohur "Dhoma inteligjente".
Ky është
"itinerari" i vështirësive dhe rreziqeve me të cilat duhet të
përballen intelektualët e sotëm. Dija është gjithnjë e më e pasigurtë, por
akoma dhe më humane, gjithnjë e më e paqëndrueshme, por më transparente.
Atëherë, mund të shtrohet pyetja, cili duhet të jetë roli i intelektualit në
hapësirën e kësaj bote të globalizuar, fluktuese dhe të “pluhurisur” në aq
shumë qëndrime? Ajo çka mbetet është të shndërrohen në interpretë, për të
"lexuar" domethëniet e botës, qofshin ato objekte, fjalë, ide, imazhe
dhe për t'i "lexuar" ato drejt, pasi dallimi qëndron pikërisht këtu.
Ekzistojnë interpretime të drejta dhe të gabuara, të cilat intelektualit i
takon t’i dallojë dhe t’i spikasë. Në botën e konsumatorëve, siç e perifrazon
të sotmen Bauman, hapësira e "njerëzve të kulturës" duhet të
kristalizohet në rolin e ndërmjetësit për komunikim midis "provincave të
pakufizuara" të rrjetit dhe "komuniteteve të shpjegimeve
domethënëse" të tij; midis realiteteve që në rrjet mendojnë në termat e
risisë dhe të ardhmes dhe atyre që priten të ushtrojnë vazhdimisht qëndrime
kritike.
Ja, në "ullukun" e lëvizjes së
lavjerësit të ndërgjegjies midis këtyre dy skajeve, intelektualiteti shqiptar
do të dijë ta mbartë me kurajo "kryqin" e misionit te tij në ndikimin
e jetës sonë shoqërore, për të mos e lënë sistemin tonë ne vend të endet pa
mbarim në kalvarin e vet, të filluar prej dekadash.